Eindelijk iets van nieuws in de Oxamyl-zaak …
PERSARTIKEL FAVV 19 06 2026
Oxamyl aangetroffen op percelen landbouwers bij Grote Kemmelbeek
In het dossier van de oxamylvervuiling in de Grote Kemmelbeek in Reningelst (Poperinge) is bij een terreincontrole oxamyl aangetroffen op percelen van verschillende landbouwers. Verder onderzoek moet nu aantonen of dit komt omdat de betrokken landbouwers een gewasbeschermingsmiddel op basis van oxamyl hebben gebruikt of vervuild water hebben onttrokken aan de Grote Kemmelbeek. Op 12 mei 2026 werd een enorme hoeveelheid oxamyl in de Grote Kemmelbeek gemeten. Oxamyl is een pesticide waarvan het professionele gebruik in de landbouw is verboden sinds 2023.
De concentratie van het verboden product oxamyl , die op 12 mei in de Grote Kemmelbeek werd vastgesteld, lag tot 2000 keer hoger dan de toetsingswaarde voor oppervlaktewater. Onder leiding van het Departement Omgeving sloegen verschillende Vlaamse overheidsdiensten en het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen) de handen in elkaar om de bron van de vervuiling te identificeren. Tijdens terreincontroles gebeurden bemonsteringen van zowel gewassen als oppervlaktewater.
Het FAVV nam stalen van gewassen om te onderzoeken of verboden gewasbeschermingsmiddelen met oxamyl werden gebruikt. Dat gebeurde bij landbouwers in het afstroomgebied van de Grote Kemmelbeek. Uit de analyseresultaten blijkt dat oxamyl werd teruggevonden op percelen van verschillende landbouwers. Verder onderzoek moet uitwijzen of dit komt doordat de betrokken landbouwers een gewasbeschermingsmiddel op basis van oxamyl hebben gebruikt op hun percelen of dat ze vervuild water uit de Grote Kemmelbeek hebben gebruikt om hun gewassen te besproeien of te behandelen. Het FAVV heeft een pv opgesteld en overgemaakt aan het parket van West-Vlaanderen. Het FAVV waakt er ook over dat gewassen die niet voldoen aan de maximale residulimieten voor oxamyl niet in de voedselketen terechtkomen.
De omgevingsinspectie nam stalen van het oppervlaktewater. Daar werden geen oxamylconcentraties aangetroffen.
Minister van Omgeving Jo Brouns: “Nog niet alle resultaten van deze gecoördineerde actie zijn beschikbaar en er moet omzichtig worden omgegaan met deze eerste bevindingen. In het belang van de vele landbouwers die doen wat hoort, is het des te belangrijker dat we de oorzaak van de vervuiling vinden en hier gepast gevolg aan geven.”
Volgens drinkwaterbedrijf de Watergroep heeft de oxamylvervuiling in de Kemmelbeek op geen enkel moment een probleem gesteld voor de volksgezondheid.
Persinfo:
Ann Heylens
Woordvoerder Departement Omgeving
0473 34 45 33
Hélène Bonte
Woordvoerder FAVV
0478 50 59 31
helene.bonte@favv.be
