Eindelijk iets van nieuws in de Oxamyl-zaak …

Er werd vanmorgen officieel meer bekend over de Oxamyl-vervuiling van 12 mei in de Grote Kemmelbeek in Reningelst.
De persmededeling komt er daags nadat vanuit Natuurpunt De Bron de vraag gesteld werd aan de mileiu-inspectie van de Vlaamse overheid, het FAVV, Inagro en de Vlaamse Milieumaatschappij om een stand van zaken.
Precies één maand na de feiten werden deze instanties reeds gehoord naar de stand van zaken, toen bleek dat enkel het FAVV al met zekerheid iets ondernomen had.
Nu was de vraag dus terug naar een stand van zaken, zo’n twee maanden na het incident. Daarbij opperden dat niet enkel wij als vereniging meer nieuws wensten, maar evenzeer heel wat burgers in de Westhoek.
Dagelijks ontvangt Natuurpunt De Bron vragen ivm deze vervuiling en de drinkwaterproblematiek.
We kregen nog geen officieel antwoord op de mail, maar zijn alvast blij dat er een persmededeling gebeurde.
Het is duidelijk dat bij een lopend onderzoek niet alle details kunnen vrijgegegeven worden, om het onderzoek niet te belemmeren, maar dit nieuws geeft aan dat het onderzoek, alvast via het FAVV, goed loopt.
Zoals bekend diende de vzw Proper Drinkwater klacht in met burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter, waardoor zij later inzage kunnen krijgen in het strafdossier. Natuurpunt De Bron is ook lid van deze vzw.
Wat is nu bekend gemaakt? Men heeft het verboden product oxamyl aangetroffen op de gewassen op percelen van verschillende landbouwers.
Verder onderzoek moet nu aantonen of dit komt omdat de betrokken landbouwers een gewasbeschermingsmiddel op basis van oxamyl hebben gebruikt of vervuild water hebben onttrokken aan de Grote Kemmelbeek. Wat in se onmogelijk is, omdat het product totaal niet werd gemeten op het meetpunt net stroomopwaarts in de Grote Kemmelbeek.
We kijken alvast uit naar het verdere verloop in dit onderzoek en hopen dat het ontmoedigdend is dat andere individuen in de toekomst nog dergelijke praktijken stellen. Maar evengoed dat het een les is voor de officiële instanties die dergelijke vervuiling moeten detecteren om meteen en überhaupt in actie te schieten.
Lees het persbericht van het Federaal Agentschap voor VoedselVeiligheid op
Tekst: Jori Degrande, coördinator Natuurpunt De Bron

PERSARTIKEL FAVV 19 06 2026

Oxamyl aangetroffen op percelen landbouwers bij Grote Kemmelbeek

In het dossier van de oxamylvervuiling in de Grote Kemmelbeek in Reningelst (Poperinge) is bij een terreincontrole oxamyl aangetroffen op percelen van verschillende landbouwers. Verder onderzoek moet nu aantonen of dit komt omdat de betrokken landbouwers een gewasbeschermingsmiddel op basis van oxamyl hebben gebruikt of vervuild water hebben onttrokken aan de Grote Kemmelbeek. Op 12 mei 2026 werd een enorme hoeveelheid oxamyl in de Grote Kemmelbeek gemeten. Oxamyl is een pesticide waarvan het professionele gebruik in de landbouw is verboden sinds 2023.

De concentratie van het verboden product oxamyl , die op 12 mei in de Grote Kemmelbeek werd vastgesteld, lag tot 2000 keer hoger dan de toetsingswaarde voor oppervlaktewater. Onder leiding van het Departement Omgeving sloegen verschillende Vlaamse overheidsdiensten en het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen) de handen in elkaar om de bron van de vervuiling te identificeren. Tijdens terreincontroles gebeurden bemonsteringen van zowel gewassen als oppervlaktewater.

Het FAVV nam stalen van gewassen om te onderzoeken of verboden gewasbeschermingsmiddelen met oxamyl werden gebruikt. Dat gebeurde bij landbouwers in het afstroomgebied van de Grote Kemmelbeek. Uit de analyseresultaten blijkt dat oxamyl werd teruggevonden op percelen van verschillende landbouwers. Verder onderzoek moet uitwijzen of dit komt doordat de betrokken landbouwers een gewasbeschermingsmiddel op basis van oxamyl hebben gebruikt op hun percelen of dat ze vervuild water uit de Grote Kemmelbeek hebben gebruikt om hun gewassen te besproeien of te behandelen. Het FAVV heeft een pv opgesteld en overgemaakt aan het parket van West-Vlaanderen. Het FAVV waakt er ook over dat gewassen die niet voldoen aan de maximale residulimieten voor oxamyl niet in de voedselketen terechtkomen.

De omgevingsinspectie nam stalen van het oppervlaktewater. Daar werden geen oxamylconcentraties aangetroffen.

Minister van Omgeving Jo Brouns: “Nog niet alle resultaten van deze gecoördineerde actie zijn beschikbaar en er moet omzichtig worden omgegaan met deze eerste bevindingen. In het belang van de vele landbouwers die doen wat hoort, is het des te belangrijker dat we de oorzaak van de vervuiling vinden en hier gepast gevolg aan geven.”

Volgens drinkwaterbedrijf de Watergroep heeft de oxamylvervuiling in de Kemmelbeek op geen enkel moment een probleem gesteld voor de volksgezondheid.

Persinfo:

Ann Heylens

Woordvoerder Departement Omgeving

0473 34 45 33

ann.heylens@vlaanderen.be

Hélène Bonte
Woordvoerder FAVV
0478 50 59 31
helene.bonte@favv.be